دیابت نوع 2 با کاهش مهارت های کلامی در افراد مسن همراه است

10ژانویه 2019- شواهد نشان می دهد دیابت نوع 2 ممکن است زودتر از آنچه محققان پیش از این تصور می کردند بر مغز تأثیر گذارد.

محققان استرالیایی تاثیر زوال عقل را بر سلامت مغز بررسی کردند. در حالی که دیابت با خطر بیشتری برای دمانس یا زوال عقل ارتباط دارد، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این خطر می تواند از طریق پی گیری یک شیوه زندگی صحیح و دستیابی به سطح قند خون سالم کاهش یابد.

در این تحقیق 705 شرکت کننده که به دمانس مبتلا نبودند برای مدت چهار سال و نیم تحت نظارت قرار گرفتند. از این تعداد 348 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

میانگین سنی افراد مبتلا به دیابت که در این تحقیق مشارکت داشتند، تقریبا در حدود 68 سال و میانگین سن افراد غیر دیابتی شرکت کننده 72 سال بود.

در طول این تحقیق از مغز همه شرکت کنندگان اسکنهای مغزی تهیه شد تا هر گونه tissue shrinkage(جمع شدگی بافتی) که به عنوان آتروفی مغزی شناخته می شود، مشخص گردد. آنها همچنین در تست های شناختی و ارزیابی مهارت های کلامی شرکت کردند.

شواهدی از کاهش حجم مغز در افراد مبتلا به دیابت در ابتدای تحقیق مشاهده شد، این موضوع نشان می دهد که تغییرات در مغز افراد مبتلا به دیابت بسیار زودتر از آنچه که قبلا تصور می شد، حتی شاید در میان سالی آغاز شده است. با این حال، در طول مطالعه، هیچ جمع شدگی بافتی اضافه تری در مغز این افراد مشاهده نشد.

نویسنده ی ارشد این مقاله  Michele Callisaya، از دانشگاه Tasmaniaدر هوبارت، استرالیا، گفت: توصیه ها برای حفظ سلامت مغز شامل فعالیت بدنی، رژیم غذایی سالم، حفظ وزن سالم، بررسی فشار خون و کلسترول، انجام فعالیتهایی برای به چالش کشیدن ذهن و لذت بردن از فعالیت های اجتماعی است.

این تیم همچنین شواهدی را مبنی بر این که دیابت بر مهارت های گفتاری افراد سالخورده، تاثیر گذاشته و سبب کاهش روانی کلام آنها می شود، جمع آوری کردند. افراد غیردیابتی هیچ یک از این شرایط را تجربه نکردند.

محققان متوجه شدند که همه شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 ، بخوبی قند خون خود را کنترل می کردند. این می تواند به این معنا باشد که افرادی که در کنترل دیابت با مشکلات بیشتری مواجه هستند، ممکن است در طول زمان تغییرات مغزی بیشتری را تجربه کنند.

یافته های این تحقیق در مجله دیابتولوژی منتشر شده است.محققان نتیجه گیری کردند که دیابت نوع 2 با کاهش حافظه کلامی و روانی کلام در افراد مسن، ارتباط دارد. اثر دیابت بر آتروفی مغزی ممکن است بسیار زودتر و احتمالا در میانسالی، آغاز شده باشد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/type-2-diabetes-associated-with-verbal-skill-decline-in-older-people-92589844.html